Förord
Vi är alla hipsters!
J
|
ag
börjar med ett antagande. Jag menar att hipsterkulturen representerar den
moderna människan i ett västerländskt samhälle uppbyggt på kapitalism och
konsumism. Under en längre tid har jag intresserat mig för hipsterkulturen
genom att iaktta min omgivning och de människor som jag mött i olika sammanhang
som jag identifierar som hipsters. Men vad är en hipster? Vad som är intressant
är att de allra flesta har en bild av vad en hipster är och står för, trots att
hipstern inte vill erkännas eller betraktas på det sättet. Eftersom hipstern
inte erkänner sig själv finns inte kulturen rent objektivt. Hipstern kan
betraktas vara en konstruerad kulturell företeelse skapad av samhället. Men
även om hipstern är konstruerad av sin omgivning blir kulturen ändå verklig.
Det finns egenskaper och handlingsmönster som trots allt förenar hipsters, och
som är att betrakta som hipsterkulturellt
- vare sig de vill det eller inte - vilket gör att man kan anta att det
existerar en gemenskap inom kulturen. Hipstern konstrueras av utomstående
personer som tillskriver gruppen vissa egenskaper och värden, och blir i
betraktarens ögon en del av en hipstergemenskap. Denna kulturella
undermedvetenhet existerar inom hipsterkulturen som är förvissade om att
utomstående betraktar hipstern på ett visst sätt. Erkänns man som hipster av
sin omgivning är man en hipster, menar jag. Svårare än så behöver det inte
vara. Hipsters anser sig representera ett inkluderande förhållningssätt till
sina medmänniskor genom att framhålla inre värden såsom kollektivism,
mångkulturalism, miljömedvetenhet och ett ifrågasättande av etablerade normer
och föreställningar, vilket enligt min uppfattning är ett hyckleri eftersom det
inte är överensstämmande med verkligheten. I själva verket representerar
hipsterkulturen en livsstil formad av stil och yta utan innehåll, budskap och
agenda, som bygger sin identitet genom symboliska värden i form av kläder,
prylar och andra konsumtionsvaror. Jag menar att det är en ytterst exkluderande
gemenskap där det främst handlar om att genom kläder och yttre attribut
tillhöra någonting som ingen kan definiera vad det är, men som alla implicit
har en väldigt bestämd och tydlig uppfattning om. Jag vill förtydlig att det
som jag främst förhåller mig kritisk till är att hipsterkulturen utger sig för
att ha en agenda och stå för någonting som inte är överensstämmande med
verkligheten. Och skulle någon postmodern, relativistisk hipster bemöta min
kritik med argumentet om att det inte finns någon verklighet endast olika
beskrivningar av den, vill jag förtydliga att jag inte är i överensstämmande
med det strängt relativistiska perspektivet som i sig är uppbyggt på en
hycklande föreställning och en logisk problematisk självmotsägelse. Antagandet att
det inte finns någon sanning; att sanningen är relativ och att ingen kunskap är
mer sann än någon annan är i sig själv ett argument om att det finns en absolut
sanning. Nämligen sanningen om att det inte finns någon sanning. Den strängt
relativistiska hållningen är därför ytterst problematisk. Hipsterkulturen representerar
i min studie den moderna människan präglad av sin tid och samhället vi lever i;
ett samhälle vars utmärkande drag är kapitalism, konsumism och individualism, med
avsaknad av grundläggande gemensamma normer och värderingar, och skapar ett
beteende som grundar sig på en strävan efter att vara unik och skilja sig från
mängden, ett upphöjande av flyktighet och ytlighet, försök till att konstruera och upprätthålla sin identitet
genom att köpa varor och produkter som brukas under kort tid, och en innerlig
önskan om att bli bekräftad av andra. Hipsterkulturen är en subkultur
som i hög utsträckning baseras på ohållbar estetisk konsumtion som syftar till att
konstruera en identitet, vilket är ett utmärkande drag för konsumtionsmönstret
i vårt nutida samhälle, och just ett sådant beteende som vi måste försöka
motverka för att rädda vårt klimat. Bokens titel syftar till att belysa
karaktäristiska särdrag för människans beteende i konsumtionssamhället. Det
konsumistiska beteendemönstret grundar sig i en utpräglad individualism, om en
önskan att urskilja sig från mängden och en ovilja att vara som alla andra. I jakten på autenticitet krävs att man dedicerar sitt liv
åt konsumtion, vilket skapar ett konsumtionsmönster som innebär att man
måste konsumera symboler för att upprätthålla den önskade bilden av sig själv.
Detta bidrar till att alla försöker hitta den unika produkten eller varan som
ingen annan har, vilket innebär att fler varor och produkter tillverkas för att
tillfredsställa konsumentens omättliga behov. Att vara individuell kräver att
man snabbt förbrukar produkterna och ersätter dem med nya så fort den breda
massan attraheras av samma produkter, vilket naturligtvis är en uttänkt
strategi av marknadsaktörerna, i syfte att sälja mer varor och produkter för att
generera högre vinst. Men det unika upphör när alla
vill vara unika på likartat sätt. Paradoxen blir uppenbar när alla vill
vara individuella, skilja sig från mängden och utmärka sig som egna. I vårt
nutida samhälle vill ”alla ha samma typ av annorlunda saker och vara lite udda
på ett likartat sätt”, som Wille Crafoord sjöng i en av sina låtar. Strävan
efter unicitet och individualitet resulterar i en uniformitet och likformighet
som skapar ett likartat socialt beteende. Jakten på
individualitet och unicitet kan därför sägas bidrar till skapandet av en
mainstreamkultur. Försöket att vara unik blir en kollektiv strävan. Det är denna individualisering och strävan efter att vara
unik som bidrar till att konsumtionssamhället expanderar, vilket får som
konsekvens att jordens resurser utarmas och tillväxtmaskineriets hjul fortsätter
att rulla i allt snabbare takt. Vi är alla hipsters i konsumtionssamhället!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar