Den
virtuella identiteten och den symboliska konsumtionen
För
att skilja sig från mängden är det idag viktigt att skapa sig ett personligt
varumärke. Genom sin profil och statusuppdateringar på Facebook, och genom sina
bilder på Instagram har individen möjlighet att kontrollera och konstruera sitt
virtuella framträdande och välja hur man vill bygga upp sitt personliga
varumärke och bli uppfattad av andra. Naturligtvis framhåller man de positiva
sidorna och undanhåller de negativa som man inte vill dela med sig av med
andra. Det handlar i väsentlig grad om att ha kontroll över hur andra ska
uppfatta en själv för att stärka det personliga varumärket. Den virtuella
identiteten har sedan internets intåg och dess ökade betydelse, tagit form och
blivit alltmer relevant. Det har blivit lättare för individen att ta del av all
sorts information och hålla sig uppdaterad, och även uppdatera andra genom att
dela med sig av information om sig själv och sina egna aktiviteter. Den
virtuella identiteten blir mest framträdande genom sociala medier där individer
kommunicerar och interagerar med andra användare. Det som individer presenterar
är det idealiska snarare än det verkliga jaget, vilket innebär att på det
sättet individen framställer sig uppfattas som bekräftelsesökande och i vissa
avseenden skrytsamt av dess omgivning. Detta menar forskare har bidragit till
en viss förändring av kulturen och det mänskliga beteendet där den virtuella
identiteten får ta allt större plats, och skryt och självhävdande genom
statussymboler är alltmer vanligt. Hur kommer det sig att man tror att andra är intresserade
av bilder på sin upphängda tvätt eller vad man ätit till frukost? Hur kan ordet
selfie tillkommit som ett av de vanligaste orden under 2013? Varför tar man en bild
på sig själv överhuvudtaget? Förstå vilken normförändring som skett under de senaste åren i synen
och framställningen av sig själv. Att framhäva jaget på det sätt vi gör idag hade för bara 20 år sedan betraktats i det närmaste som sjukligt. Varför har vi ett
påtagligt behov av att få bekräftelse av andra för allt vi gör? Även för de
mest banala aktiviteterna. Jag tror att det har ett nära samband med den
individualistiska och narcissistiska personligheten med en överdriven tro på
sin egen förmåga och betydelse. Det förs i skrivande stund diskussioner om
narcissism ska plockas bort som diagnos i den reviderade upplagan av
psykiatrins sammanställning av olika tillstånd av psykisk ohälsa. Narcissim
anses inte längre vara ett sjukligt tillstånd, sannolikt eftersom alltför många
drivs av en överdriven tro på sin egen förmåga och självupptagenhet. Det finns
helt enkelt alltför många som lider av symtomen, vilket innebär att det möjligen
betyder att det är att betrakta som allmänmänskliga egenskaper i ett alltmer
individualistiskt samhälle där självförverkligandet är den mest grundläggande
drivkraften hos människorna.
Den
symboliska konsumtionen uppstår när en produkt konsumeras på grund av
emotionella aspekter, som handlar om viljan av att konsumera, snarare än
funktionella aspekter som handlar om behovet av att konsumera. Den symboliska
konsumtionen handlar om att individen konsumerar för att bli accepterad av sin
omgivning, vilket är ett sätt att förbättra och upprätthålla sin status och
makt i gruppen eller i samhället. Eftersom bekräftelsebehovet är stort använder
individer produkterna som symboler för att kommunicera med omgivningen som en
form av det förlängda jaget. De symboliska produkterna blir ett socialt
hjälpmedel som syftar till att uppvisas för andra, för att bli accepterad av
omgivningen. Den symboliska kommunikationen kan handla om att befinna sig på ”det
rätta” stället genom att logga in på vissa ställen för att förmedla för andra
att man är just där. Det kan även handla om att man äter exklusiv mat,
konsumerar ”de rätta” produkterna eller medverkar vid en aktivitet som man vill
förmedla till omvärlden. Det handlar nästan alltid om att man vill framställa
sig själv i god dager och befinna sig på exklusiva platser och bevista populära
miljöer. Individen vill exempelvis inte visa för omvärlden att den befinner sig
i väntrummet på gynekologmottagningen eller storstädar i källaren. Att
synliggöra sig genom att kommunicera via sociala nätverk handlar om
självhävdande och har blivit allmänt accepterat av medborgarna som mer än gärna
visar upp sina tillgångar, och skryter om sina framgångar och bedrifter för att
få bekräftelse av andra. Dagligen utsätts individer för denna nya nivå av
bekräftelsebehov, som handlar om att skapa sin identitet och framhålla sina
positiva egenskaper. Detta sökande efter bekräftelse har underlättats av
möjligheterna att genom den virtuella identiteten framhäva den idealiska sidan
av jaget. Individens självuppfattning
är uppbyggd av positiva och negativa uppfattningar om sig själv som påverkar
självkänslan, som influeras av en process där individer jämför sina attribut
med andras attribut som anses vara idealiska. Detta får som konsekvens att
individens jag blir tudelat. Det idealiska jaget representerar hur individen
vill vara och bli uppfattad som, och det verkliga jaget representerar hur
individen faktiskt är. Denna ideala bild som förmedlas av andra kan ge
upphov till en negativ uppfattning av det egna och verkliga jaget, som kan leda
till självtvivel och självförakt och resultera i minskad självkänsla. Självbekräftelse av andra har inom forskningen även visat
sig ger upphov till psykologisk påverkan genom minskat självförtroende då
individer upplever att andra har ett betydligt bättre och lyckligare liv än dem
själva. Behovet av att styrka det verkliga jaget genom statussymboler
och exponerandet av extraordinära händelser blir ett sätt att visa inför andra
att man inte halkat efter. Individer döljer därav sina svagheter genom att
förstärka och kommunicera sin styrka. Trots att väldigt många avslöjat att den
enorma självhävdelsen på de sociala nätverken är överdriven, blir det svårt att
inte påverkas av andras bekräftelsebehov. Vid osäkerhet söker individer efter
ledtrådar och vägledning hos sin omgivning, och influeras av andras beteende
för att veta hur de själva ska handla.
Sammanfattningsvis menar jag att den mentaliteten som är rådande på Facebook
och Instagram är en form av tävling som handlar om att visa upp hur bra man är
och hur bra och lyckligt liv man har. Bilden som visas upp är oftast bättre än
vad det egentligen är. Även om det finns en medvetenhet och ett kritiskt
förhållningssätt beträffande andras presentationer av sig själva vill jag hävda
att det sociala spelet genom användandet av sociala medier såsom Facebook och
Instagram handlar om representationer av den egna identiteten i syfte att få
bekräftelse av andra. Huvudsyftet med det materialet som publiceras handlar om
att så många som möjligt ska ta del av budskapet för att få någon form av
respons tillbaka. Om budskapet handlade om att kommunicera med vänner finns det
andra stängda kanaler för den formen av kommunikation.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar