Valfrihetens ofrihet
Vad som även skiljer
produktionssamhället från konsumtionssamhället är övergången från en samordning
av arbetet och konformitetsskapande övervakning, till en i vissa avseenden
frivillig och i andra avseenden tvingande individualisering, som karaktäriserar
sättet att hantera samhällets uppgifter och ansvarsfördelningen av hanteringen.
Denna utveckling har inneburit en ökad betoning på individens
självförverkligande under kraftfulla slagord som ”satsa på dig själv”. Individen
betraktas samtidigt som huvudobjekt och huvudsubjekt med både ansvaret och
skyldigheten att fullgöra samhällets uppgifter. I produktionssamhället
prioriterades det samhälleliga och det allmänna bästa framför det individuella
intresset. Att eftersträva och fullfölja den samhälleliga normen prioriterades
på bekostnad av individuellt självförverkligande. I konsumtionssamhället kan
man säga att man ”utkontrakterar” eller ”outsourcar” efterlevnaden och
utförandet av de kollektiva normsystemen till individerna. Det demokratiska
systemet förmår inte tillgodose medborgarnas intresse, vilket undersökningar
visar. Den politiska makten skjuter över moraliska bedömningar och val på
individen, vilket leder till att individen får ta på sig ansvaret för någonting
individen aldrig velat ha ansvar och makt över. Individen har därmed ett tungt
ansvar vilandes på sina axlar. För man måste ta ansvar. Att göra ett val är
obligatoriskt som ingen kan undgå. Det fria valets upprymdhet befriar nuet från
de störningar som det förflutna och framtiden kan orsaka, vilket innebär att
nuet kan exploateras och till fullo utforskas. Att vara ständigt uppdaterad
garanterar att man inte hamnar efter. Vad som är av relevans är att individen
hela tiden har möjligheten att välja, vilket innebär att individen själv har
det fulla ansvaret. Väljande och frihet är i konsumtionssamhället beteckningar
för samma tillstånd och kan behandlas synonymt i den meningen att man endast
kan avstå från att välja genom att på samma gång ge upp sin frihet. Valet av
alla de varor vi konsumerar handlar om beslut utifrån det egna omdömet, men
frågan är om vi har kontroll över vad vi från början har för valmöjligheter. Individen betraktas vara fullständigt fri med
makt över sitt eget liv, vilket gör att individen anses förmögen att påverka
produktionen och därmed även den globala miljön och vår planets framtid.
Resultatet blir att vi som konsumenter har valet att fortsätta förstöra vår
planet och utrota andra arter. Samtidigt betraktas konsumenten som en
lättmanipulerad och passiv varelse styrd av ekonomiska maktsfärer; fri att
välja men endast mellan de erbjudanden som producenterna presenterar för oss.
Individuell framgång bedöms utifrån kvantiteten av de varor vi konsumerar,
vilket leder till att vi skapar våra sociala relationer och vår identitet. Diskurserna
i samhället präglar våra föreställningar av omgivningen. Frågan om hur vi
verkar utanför diskursernas ramar aktualiseras genom att diskurserna påverkar
vår syn på frihet och hur vi bör leva våra liv. Konsumtionens valfrihet har
bidragit till att makthavare överlåtit ansvaret för konsumtionens negativa
inverkan på konsumenten, och lägger skulden på och ansvaret för att hantera
miljöproblemen hos konsumenterna, vilket innebär att konsumenterna påtvingas
kravet att lösa de sociala problemen som uppstår genom marknaden och
konkurrensen. Det demokratiska systemet sätts ur spel genom att individen blir
ansvarig att hantera problem som förtroendevalda blivit framröstade till att
göra. Genom valfriheten har individen blivit tvingad till att axla de sociala
problem som tidigare det demokratiska systemet hanterade. Priset för
valfriheten är att vi inte kan undvika att göra val.
Denna påtvingade valfrihet medför i själva verket ett större åtagande och
börda, snarare än att det skapar positiva konsekvenser för individen. Endast inom de diskursiva ramarna som utgör
konsumtionssamhället är vi fria att välja, vilket i det närmaste fångat in oss
i en kontrollfälla där vi övervakar oss själva och disciplinerar oss för att
passa in i enlighet med samhällets normer och värderingar.
Konsumtionssamhällets diskursiva ramar inkapslar oss i ett problematiskt
förhållande till lycka, där det inte lämnas något annat utrymme för synen på
lycka än sprungen ur konsumtionen. Hela vår existens konstitueras av en ständig
jakt efter en omedelbar och flyktig form av lycka som upphör i samma stund som
den konsumeras, vilket resulterar i att vi aldrig får känna någon varaktig
lycka. Genom
produkterna och förmågan att konsumera bedöms individens framgång, vilket är
direkt knutet till hur vi uppfattar oss själva och hur andra uppfattar mig som
individ. Inom konsumtionssamhällets ramar av valfrihet existerar vår frihet;
ramar som vi inte har friheten att ställa oss utanför. Vi blir därmed inhägnade
av en mur som omgärdar våra liv. Om vi håller oss innanför muren är valfriheten
stor. Utanför muren är det ensamt, kallt och mörkt. Utanför muren vill ingen
individ vistas, där tillhör man ingenting, man är inte en del av gemenskapen,
man är ingen, och är man ingen är man ingenting, och är man ingenting upphör
jaget att existera, och upphör jaget att existera finns man inte längre, och
finns man inte längre är man död.
Konsumtion är en isolerad, ensam och individuell verksamhet. Kollektiv
konsumtion är inget som existerar. Själva verksamheten genomförs genom att
kväva och dämpa ett stimulerat och framkallat begär; en i allra högsta grad
privat sensation som inte är direkt kommunicerbar. Produktion däremot är en
kollektiv strävan där arbetet drivs av integration och interindividuell
kommunikation. Endast kollektivt kan producenterna fylla sitt kall, vilket
kräver arbetsdelning, samarbete och samordning. Även när individerna var för
sig handlar är de tillsammans i den kollektiva produktionsprocessen som utgörs
av att fullgöra arbetsuppgiften. Konsumtionsmarknaden sägs ofta förföra sina
kunder, men det kräver att kunderna är angelägna och beredda att bli förförda,
vilket konsumenterna är i sökandet efter spänning och någonting bättre än det
man redan har som kan leda konsumenten ur missnöjet. I fabriken krävdes på
samma sätt att arbetarna disciplinerades genom fasta vanor för att låta sig
styras och lyda order. I konsumtionssamhället söker konsumenterna aktivt efter
att bli förförda. På samma sätt som producenterna stod vid löpande bandet och
levde från ett skift ena dagen till ett identiskt likadant skift andra dagen, lever
konsumenterna från den ena attraktionen till den andra, för att jaga efter
någonting annat, där frestelsen och den nya attraktionen förväntas vara bättre
och starkare än den föregående. Konsumenterna förväntas handla på det sättet.
Därför kan det betraktas som ett tvång och ett måste som omöjliggör att leva
sitt liv på ett annat sätt, men som framträder och marknadsförs som ett fritt
utövande av viljan. Vad marknaden gör är att den skolar konsumenterna i det
beteendet, vilket innebär att konsumenterna berövats friheten att ignorera
marknadens frestelser. Att ha en plats i samhället, utveckla en självidentitet
och leva ett liv som betraktas som meningsfullt kräver aktivt besök på
marknadsplatsen. Under industrisamhällets inledande fas krävdes att man först
och främst var producent för att någonting annat skulle kunna komma på fråga.
Konsumtionssamhället däremot kräver att man först är konsument för att man
överhuvudtaget ska kunna bli någonting särskilt.
Den upprepade försäkran om att man lever i frihet betyder att det är upp
till individen hur man vill leva sitt liv, och att det därför även är
individens eget fel om det inte slutar lika lyckligt som man hade hoppats på.
Med frihet följer ansvar. Drömmen om frihet från tvång och frihet från ansvar
följs av obligatoriska rutiner. Hobbes menade att restriktioner på individens
frihet är ofrånkomliga och nödvändiga för att förhindra ett anarkiskt
samhällstillstånd och ett ”allas krig mot alla” (Hobbes 2008). Det är i det
avseendet statens roll kommer in i sammanhanget som tenderar att förena sina
medlemmar och ge skydd åt en hänsynslös konkurrens, som därav motverkar ett
hobbesianskt tillstånd och ett ”allas krig mot alla”. Mer om det i senare
kapitel. Jag tror att som ett resultat av att individen genom
konsumtionskulturen inte sätter den överindividuella gruppens intressen före
individuella böjelser och impulser och håller tillbaka omedelbara
behovstillfredsställelser till förmån för långsiktiga effekter, krävs att vår
kultur bygger på ett visst mått av tvång eller hot om tvång i händelse av att
restriktioner inte upprätthålls. I konsumtionssamhället har uppfunnits en alternativ
och smidigare metod att utöva makt på och bevara ett dominanssystem som erkänts
som samhällsordning. Detta beskrivs som det ”postmoderna tillståndet”. Det
flytande moderna konsumtionssamhället framställer skyldigheten att välja som
friheten att välja. Enligt Hegel är frihet ”insedd nödvändighet” som blivit
självuppfyllande där nödvändigheten förvandlas till en upplevd frihet; en
imaginär frihet. Det individuella valet betraktas som det viktigaste och den enda
vägen i jakten på lyckan, utan att avslöja den individuella frihetens dolda
gränser. Graden av valfrihet mäter även hur högt upp i den sociala hierarkin
man befinner sig. Ju mer man utövar friheten att välja desto större aktning i
samhället får man, vilket bidrar till ökad självkänsla. Inkomst och förmögenhet
betyder att valfriheten ökar, utan pengar begränsas eller förvägras valet. De
pengar som främst har som uppgift att framställa mer pengar har en underordnad
plats. Inkomsten och förmögenhetens roll som kapital är sekundär. Den primära
betydelsen består i att öka räckvidden av konsumtionsvalet. Att investera,
lagra och spara uppfyller inte löftet om att öka räckvidden av
konsumtionsvalet. Om det anammades av en majoritet som grundläggande princip
hade tillväxten avstannat. Sparandet och minskade krediter är helt enkelt inte
önskvärt och betraktas som dåliga nyheter. I stället välkomnas växande
konsumtionskrediter som ses som ett tecken på att tillväxten ökar.
Konsumtionssamhället är ett samhälle av krediter som inte skulle ta lätt på
uppmaningen att människor skulle dröja med att tillfredsställa behovet. Att
utnyttja de krediter som erbjuds konsumenterna ses alltmer som en samhällelig
plikt och ett mål för socialisation. Att leva på kredit blir en sorts ”andra
natur”; en självklarhet i konsumtionssamhället som motiveras med att mer
konsumtionsprodukter leder till lycka och välstånd. Tillväxten som mäts i BNP
tenderar att minska när konsumtionen avstannar. Den dygd som förväntas av
konsumtionssamhällets medlemmar är att vara aktiva deltagare på
konsumtionsmarknaderna. ”Kreditvärdiga” människor vänder sig mot ”leende”- och
”lyssnande” banker som lånar ut pengar för att stimulera till konsumtion. Att
skuldsätta sig och leva på kredit har i många länder blivit en del av en
strategi som utformats av staten. För att sätta fart på ekonomin och föra
samhällen ur depression stimuleras människor till att vända sig till
kreditmarknaderna. Denna ”andra natur” innebär att vanliga människor betraktas
som seriösa konsumenter långt innan de hunnit försörja sig själva genom att det
inte längre är problematiskt att skaffa sig kreditkort utan stabil inkomst. För
att bli en attraktiv vara krävs att man har pengar, som är ett inledande villkor
innan möjligheterna att etableras på arbetsmarknaden blir tänkbart. Att leva utan
besparingar och tillgångar skuldsatt på kredit, har gjorts till en officiell
norm som betraktas som kreativt beteende; ett rationellt val som det ges stöd
för i dagens utvecklade konsumtionssamhällen. Statistik visar att unga
brittiska medborgare i åldern 18-40 är oförmögna att betala av sina skulder och
tjäna ihop till en skälig nivå av sparmedel. Endast 30 procent av individerna inom
den ålderskategorin har lagt undan pengar för framtida omkostnader. Endast 42
procent har eget pensionssparande, och 24 procent har övertrasserat sina
bankkonton. Det är inte aktiviteten hos producenten - utan hos konsumenten, och
konsumenternas kapacitet, inte producenternas - som är själva gränsytan mellan
individerna och samhället som definierar medborgarnas status.
För att sammanfatta: I en postmodern tid anses vi ha ett fritt val. Men
underbyggt i systemet finns det en stark order om att du måste tycka om det
fria valet. Den diskursiva makten påverkar våra känslor. När individen gör som
makten vill är det inte för att makten tvingar individen till det, eftersom
individen vill detsamma. Myten om den grundläggande mänskliga friheten är ett
sätt att framhålla att människan är sin egen lyckas smed med förmågan att forma
sitt eget öde, och att det är upp till var och en att avgöra vem man är och var
man hamnar i samhället. Det stora problemet är att vi accepterar och erkänner
denna berättelse som utgör en bärande grundsten i samhällsbygget.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar