3.01.2015

Ett meningsfullt liv, del 1


 

Det finns ett behov av att veta någonting om livet hos människorna som deltar i samhället, vilket handlar om existentiella frågor om döden och meningen med livet. För att fungera i ett sammanhang med andra och inte drabbas av ångest och meningslöshet krävs reflekterande kring svaret på dessa stora frågor. Men det väsentliga är inte svarens sanning, som den mening svaren ger i form av myter och föreställningar. Religionens svar på de stora frågorna är inte längre vägledande för människorna, och vetenskapen har inte lyckats fylla detta tomrum, vilket ger luckor i meningsfullhetens väv som måste fyllas på andra sätt. Detta tomrum fylls genom konsumtionen, vilket innebär fortsatt flykt och förnekelse av de stora frågorna. Genom pengar, konsumtion och estetik försöker människor i största allmänhet finna innehåll och mening i en annars cynisk, orättvis och destruktiv värld som ett resultat av oviljan eller ångesten inför meningslösheten och döden. Kommersiella krafter försöker rikta uppmärksamheten mot strävan efter att finna sanningen och mening genom konsumtion. Vi är idag mer utelämnade än någonsin i vårt sökande efter sammanhang och mening. Jag tror att en alltmer tilltagande individualism, cynism och kapitalism har sin grogrund i mer existentiella frågor och farhågor än vad många tror eller vill tro.

     Det sociala livet är diskontinuerligt, vilket innebär att det är svårt att se sammanhang och uppnå meningsfullhet. Människan som art har funnits i drygt 40 000 år. Man skulle kunna anta att det är egenskaperna i människans hjärna som genom tänkandet och förmågan att tolka och uppfatta verkligheten som har inneburit att vi kunnat leva så länge. Men endast individens tankar skyddar inte mot faror, utan det är när vi tänker tillsammans som tankarna blir någonting substantiellt; nämligen samarbete. Det är alltså genom samhället som samarbete och gemenskap har uppstått, som inneburit att människans speciella egenskaper kommit tillrätta. Utan samarbete kan inte människan överleva. Vi kan helt enkelt inte skydda oss från det hotet vi är ställda inför utan ett utvecklat samarbete. För att säkerställa detta krävs en stor mängd uppfinningsrikedom och kunskap. För att människan ska kunna överleva måste samhället utveckla institutionella system för att skydda oss mot hot, vilket görs genom politiken som handlar om det kollektiva och det gemensamma. Vår uppfattning om andra människor ger oss ett sammanhang och hjälper oss att navigera i en komplex tillvaro, vilket gör att vi kan förutsäga vissa saker som ger oss trygghet och säkerhet, och därav mening i tillvaron. Av egna erfarenheter vet vi att olika människor handlar och agerar på olika sätt i olika sammanhang, och att samma individ kan agera och handla på ett sätt vid ett tillfälle och på ett annat sätt vid ett annat tillfälle. Det är denna oförutsägbarhet som bidrar till att vi har svårt att se oss själva i ett större sammanhang, och en oförmåga till att orientera oss i tillvaron, som leder till en tilltagande individualism där vi tror att det handlar om att se om vårt eget hus. Detta bidrar till att vi vill ha svar på varför det förhåller sig på det sättet, hur andra människor tänker och känner för att veta varför de beter sig, handlar och agerar som de gör. Vi vill helt enkelt veta hur andra människor är, och kunna förklara deras avsikter, beteende och handlande. Det moraliska dilemmat består i en förändring av den tidigare gyllene regeln att göra mot andra vad du vill att de ska göra mot dig, som varit ett rättsnöre i vårt samhälle, men blivit ersatt av att vi gör mot andra det som vi tror att de skulle göra mot oss. Jag tror att det ekonomiska systemet bidrar till människans vinningslystnad och egoism, och att ett annat samhälle baserat på omsorg och solidaritet skulle bidragit till klart förbättrade sociala relationer. Vi befinner oss i en tillitskris som har sin grogrund i individualismen, och som innebär att som en konsekvens av att vi ständigt uppmuntras till att tillfredsställa våra egna behov och se till våra egna intressen, tror vi att alla andra styrs av liknande egoistiska motiv. Detta innebär att synen på våra medmänniskor inte grundar sig i tillit och gemensamma intressen och strävanden. Jag är övertygad om att vi människor har en moralisk sida genom vår förmåga att styras av åsikter om vad som är rätt och fel. Jag anser att vi har en plikt gentemot kommande generationer att inte förstöra klimatet ytterligare och försämra deras levnadsvillkor. Vad som krävs för att bemöta klimathotet är att vi finner en strategi för att få människor att acceptera att det är nödvändigt att förändra sin livsstil. Livsstilsförändringarna kräver att vi utformar ett mer materiellt jämlikt samhälle där resurser fördelas från de som har till de som saknar, i syfte att minska de ekonomiska skillnaderna och de sociala klyftorna. Vad som också måste till är en psykologisk förändring om vad som ger status, vilket innebär en förskjutning av värderingar som innebär att man har anledning att stolt arbeta för ett hållbart och jämlikt samhälle och premiera de individer som arbetar för samma sak. Det innebär även att en förändring måste ske av vad människor bör skämmas över. En konstruktiv kritik av andra människors beteende och agerande, ett avståndstagande och ett ifrågasättande av rådande normer och föreställningar skulle kunna bidra till minskade utsläpp och ett värnande av miljön. Den stora utmaningen består alltså i att en lösning på klimatfrågan handlar om ett samhälle där människorna psykologiskt förändras - från föreställningen om ekonomisk tillväxt till en global etik som vägleder människors handlingar och förhållningssätt mot ett mer jämlikt, rättvist och hållbart samhälle. Vi måste alltså utveckla våra värderingar och normer som utgör grunden för den etik som är rådande. Denna etik måste inkludera hänsyn till alla människor på jorden och även kommande generationer. Etiken kan vara till hjälp för politiken. De som följer etiken bör göras till moraliska förebilder. Ett krav etiken måste uppfylla är att den ska vara möjlig att anamma av ett stort antal människor, och att den är moraliskt försvarbar som ställer krav på oss alla att leva klimatsmart och som är möjlig att få människor att ställa upp på. Rawls menar att om man inte vet hur ens liv kommer att gestalta sig - om man befinner sig bakom ”okunnighetens slöja” - skulle det moraliska valet vara att förespråka ett samhälle präglat av stor jämlikhet och allmän välfärd. Entydig forskning visar att ett ojämlikt samhälle är ett oroligt samhälle, och att kvaliteten i de sociala relationerna är sämre i samhällen med stora inkomstskillnader. Tillväxtlogiken är inte endast en ideologi eller ett värdesystem som tror att förbättringar av välfärden endast kan uppnås genom ekonomisk tillväxt, utan bör även betraktas som en strukturell beståndsdel av den ojämlika nyliberala marknadsekonomin. En otyglad individualiserad konsumism har segrat över den sociala solidariteten och ”den moraliska ekonomin”. Vad som krävs är att det blir uppenbart för alla att förekomsten av den nuvarande konsumtionsstandarden endast kan åtnjutas av en väldigt liten andel av jordens befolkning. Samhället kan inte vara uppbyggt på en tillväxtlogik som förstör klimatet, och som innebär välstånd för några få. Det finns stor anledning att ifrågasätta det ekonomiska systemet i strävan efter att uppnå social rättvisa, vilket ger oss möjlighet att skapa ett alternativt bättre system. Man måste vara självrannsakande och ställa sig själv frågan hur man tänker, agerar och handlar, och även hur man lever sitt liv. Människors reaktioner bestäms av hur vårt inre rum är möblerat, som handlar om vilka erfarenheter och berättelser om omvärlden som vi är bärare av, och om vem man är och vill vara i relation till en större helhet. För att förändra vårt synsätt, oss själva och vår del i samhället krävs ommöblering av våra inre rum, som K.G Hammar så poetiskt uttryckte det. Vårt inre rum krymper när vi väljer kortsiktighet och när vi agerar utifrån egoistiska intressen, vilket bidrar till att våra relationer med omvärlden blir destruktiva. Vad som krävs är att vi offrar den kortsiktiga egoismen till förmån för altruism och solidariska värden. Blicken som formas av det inre rummet måste se oss själva som delaktiga i en större helhet och undvika det ytliga som handlar om materiella värden, och istället se till att de inre värdena träder fram. För att upphöra med att fortsätta att konkurrera om en ändlig planets begränsade resurser krävs att vi utvidgar våra inre rum. I våra inre rum kan vi ställa de relevanta frågorna om vart vi är på väg, vilka vi är, varför vi är här, och vad som är meningen med allt. Frågorna är svåra att stå ut med och kommer alltid göra oss mottagliga för förenklade svar, men helt nödvändiga att vi ställer. Vi alla bekänner oss till principen om alla människors lika värde. Men den vanligaste mellanmänskliga relationen i vårt samhälle är i själva verket över- och underordning. Vilken position i samhället man har är knutet till ägande och makt. Även om man utifrån ett individuellt perspektiv har möjligheten att från botten nå toppen består själva strukturen. Det är inte tänkt att alla ska få plats eftersom det är konkurrensen mellan individer som ska leda till att den bästa når toppen. Avgörande för en hållbar utveckling och en rättvisare värld, är att rikare länder och grupper avstår från resursförbrukning och utsläpp av växthusgaser för att ge större utrymme till fattigare länder och grupper. De rikare länderna måste helt enkelt minska sin resursförbrukning och sina utsläpp till förmån för fattigare länder. Hur de gemensamma resurserna används avgörs av summan av varje enskild medborgares val och livsstil. Därför måste vi försöka påverka andras normer, värderingar och föreställningar genom att upplysa om det ekonomiska systemets dolda budskap, och hur vårt ohållbara sätt att konsumera bidrar till utarmningen av jordens resurser. Min ambition har varit att genom denna bok försöka bidra till detta genom att formulera en kritik mot det ekonomiska systemet som bär vårt samhälle och som leder oss fel, vilket får vittgående konsekvenser.  Forts. följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar