3.08.2015

Ett meningsfullt liv, del 2


     Dramatikern Stina Oscarson ställer den intressanta frågan: Hur spelar man Brecht för den moderna människan? Brecht ville få oss att stanna upp, tänka och se oss själva i spegeln. Men om vi gör det; stannar upp, tänker och resonerar kollapsar systemet. Vilka människor uppmanas vi till att vara? Vilka blir vi? Vilka är vi? Allt sedan jag inledde denna studie har jag känt det som om kulturen, samhället och ekonomin driver mig till att ställa samma typ av frågor inför varje situation i livet. Frågorna berör vad jag som individ tjänar på att göra ett val eller ett annat val grundat på kalkyler och beräkningar, i syfte att tjäna så mycket som möjligt på utfallet. Vad som händer är att vi på vägen bortser från utopin om en mer rättvis och mänsklig värld. Den rådande politiska berättelsen om samhället handlar om våra drömmar och om individuell position eller individuell prestation, som grundas i uppfattningen om att individen har fullständig kapacitet och förmåga att forma sitt eget öde. Drömmen börjar egentligen med ett missnöje; ett konstaterande om att jag vill något annat, att jag inte är nöjd. Människan sägs enligt den västerländska modellen kunna behärska sitt eget öde, men bara som individ, inte som kollektiv. Ett annat liv sägs vara möjligt, men inte en annan värld. I detta förväntanssamhälle frodas drömmen, men inte drömmen om en värld som är värd ett bättre öde, utan drömmen om att individen är värd ett bättre öde. Längtan är en av den mest ärliga egenskapen hos människan. Marx skrev: ”Det är inte människornas medvetande som bestämmer deras vara utan tvärtom deras samhälleliga vara som bestämmer deras medvetande”. Vi drömmer alltså i enlighet med hur vårt samhälle är organiserat och föreställningen om att vara människa i ett kapitalistiskt system. Nina Björk (2012) svarar finurligt på frågan: Vad är då vårt samhälleliga vara? Eftersom du säljer din arbetskraft och tid på arbetsmarknaden som ett resultat av att någon har köpt din tid och din arbetskraft är du alltså själv en vara. Det samhälleliga vara består därav av varor, eftersom du befinner dig mitt i ditt samhälleliga vara. Vad är det då som är så problematiskt med den moderna berättelsen om individen i samhället? Problemet är att utopin om att världen är värd ett annat öde och tron på det gemensamma bästa har avisats och ersatts av den individuella drömmen, som i konsumtionssamhället uppmanar oss till att genom att handla de rätta varorna, tjänsterna och upplevelserna förverkliga våra individuella drömmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar