Flertalet
människor börjar inse att sättet som vi för närvarande lever på inte är
hållbart. Den västerländska livsstilen som grundas i konsumtion och
överexploatering av jordens resurser bidrar till att energiförbrukningen ökar
och mängden av utsläpp av växthusgaser ökar. Vi besitter idag kunskapen och
förfogar över resurserna för att vidta ett stort antal konkreta
handlingsåtgärder för att reducera människans negativa påverkan på jorden och
klimatet. De konkreta åtgärderna som privatpersoner kan vidta består i att
sänka elförbrukningen, reducera antalet resor som bidrar till stora
koldioxidutsläpp, källsortera avfall och köpa ekologiska livsmedel. Transporter är en väldigt stor bidragande faktor till den
globala uppvärmningen och klimatförändringarna som orsakas av utsläpp av
växthusgaser såsom koldioxid. Koldioxidutsläppen från flyg beräknas vara 2,5
gånger högre än utsläppen från vägtransporter, och har ökat stadigt under en 50
års period; en ökning som skett i snabbare takt än transporter på land. Ungefär
hälften av alla internationella resor skedde med flyg år 2011 enligt UNWTO
(2012). Det har en betydande negativ påverkan på
miljön eftersom det är det transportmedel som producerar mer koldioxid per
passagerarkilometer än något annat transportmedel. En ökad miljömedvetenhet hos individer
behöver inte betyda att beteendet förändras. När det gäller långa utlandsresor
visar flera studier att människors benägenhet att flyga inte har minskat.
Miljöbeteendet hos en och samma person förändras beroende på olika situationer.
Inom turism och resandet övervägs sällan beslutet att resa utifrån miljömässiga
faktorer, vilket kan förklaras genom att många turister inte är medvetna om
resandets konsekvenser för miljön, och hur flyget bidrar till
klimatförändringarna och den globala uppvärmningen. Miljömedvetenheten hos den
enskilde har snarare ett lokalt fokus i form av exempelvis källsortering, köp
av ekologiska produkter och varor, och undvikande av nedskräpning. Även om en
medvetenhet finns om resandets negativa miljöpåverkan ser man det på
individnivå inte som sitt ansvar, och väljer istället att skjuta ansvaret ifrån
sig. Ett konkret exempel härrör från en bekant som är miljövetare och arbetar
som miljökonsult inom den privata sektorn, och således bör ha omfattande
kunskaper om transportsektorns negativa påverkan på miljön. Hon försöker
envetet påverka andra att inte skräpa ner i naturen, att börja källsortera och
att köpa ekologiska råvaror och produkter, men hon åker på nöjesresor i form av
dagsutflykter till avlägsna platser med bil ett par gånger i månaden och reser
med flyg till turistresemål flera gånger om året. En påtaglig dubbelmoral är
närvarande i förhållandet och medvetenheten kring miljöproblemet, vilket
avspeglar den enskildes miljöbeteende. En del av
det moraliska dilemmat består i resonemanget om friheten att resa. Resandet har
blivit mer och mer accepterat som en viktig del i människors liv och värderas
högt av den enskilde individen. Fördelarna med resandet överväger de negativa
effekterna. Ansvaret för klimatförändringarna anses inte ligga hos den enskilde
individen. Således saknas det dels kunskap kring miljöproblemet och individens
egen påverkan, dels beredvillighet att förändra det egna beteendet eftersom det
inte betraktas vara ett individuellt ansvar. Klimatproblemet anses för svårhanterbart
och komplicerat. Individen överför ansvaret till externa aktörer såsom
regeringar och internationella organisationer som anses ha det övergripande
ansvaret att införa klimatpolitiska åtgärder för att påverka individens
beteende. Det finns en oerhörd komplexitet vad gäller det individuella ansvaret
att hantera klimatproblemet. Samtidigt som jag anser att individen har ett
ansvar att förändra sitt beteende kommer inte några konkreta förändringar att ske
om inte regeringar och internationella organisationer på politisk nivå inför
strategier för att införa klimatpolitiska åtgärder, som syftar till att påverka
individers beteende och begränsa individers klimatpåverkan. Vi befinner oss
lite i ett moment 22 där individen måste ta ansvar för att förändra sitt
beteende, men att det krävs att regeringar och organisationer inför
klimatpolitiska åtgärder för att individer ska förändra sitt beteende.
Regeringar och organisationer anser att individen har ansvaret, och individen
anser att det yttersta ansvaret ligger hos regeringar och organisationer.
Hur kan man gå
tillväga för att reducera flygresorna och köttkonsumtionen? För det första
krävs en radikal klimatpolitik som ger oss starka incitament att flyga mindre
och äta mindre kött. Det krävs att vi säger till andra att det är moraliskt fel
att ta bilen till jobbet, att flyga och att äta nötkött. Den stora anledningen
till att vi måste göra ovillkorade uppoffringar och åtaganden är omsorgen av
kommande generationer och jordens fattiga. Enligt vissa krävs det mer än så;
nämligen en global etik som tydligt förklarar varför det är moraliskt fel att
flyga trots avsaknaden av definierade lagar och överenskommelser. Det stora
problemet är att de flesta medborgarna lägger ner avsevärt mycket större vikt
vid sin egen välfärd och människorna i sin omedelbara närhet. Vi distanserar
oss från människor som lever i andra delar av världen. I politiska sammanhang
lägger vi ner större vikt vid svenskarnas välfärd än kommande generationers
välfärd eller människor som lever i andra delar av världen. Om vårt synsätt
förändras kan vi också bli villiga att göra uppoffringar för deras skull genom
att sluta flyga och äta nötkött. Men den stora paradoxen är att den enskilde
individen inte kommer att förändra sin livsstil om inte andra följer efter. Trots insikten om att vi håller på att förstöra vår
planet är väldigt få villiga att ändra sitt beteende och sin livsstil, vilket
är en märklig paradox nästan som att begå kollektivt självmord utan att vilja
dö. Svenskarna har en generellt hög medvetenhet kring miljöhotet, men väljer
ändå inte att agera; antalet resor till fjärran länder ökar och konsumtionen av
varor och prylar når allt högre höjder.
Den stora frågan som uppstår i sammanhanget är om attityder till ett
problem innebär att beteendet påverkas, vilket inte är en självklarhet eftersom
medvetenheten om miljöhotet är väldigt hög, men väldigt få väljer att förändra
sitt beteende för att förhindra miljöförstöringen. Vad beror detta på? En förklaring
nära till hands är att om det föreligger hinder för att förändra sitt beteende
och om det innebär påfrestningar för individen väljer individen att inte
förändra sitt beteende. En annan tänkbar förklaring grundas i en likgiltighet
hos människorna och en känsla av hopplöshet; att problemet är för omfattande,
ogripbart, komplext och komplicerat för att överhuvudtaget kunna påverka och
göra någonting åt det. Den generella uppfattningen är att om ingen annan gör
någonting åt problemet och förändrar sitt beteende kommer inte jag heller att
göra det. Men vad vi måste förstå är att allt individuellt flygande ingår i ett
kollektivt beteende som både skadar individen och alla andra. Därför är det
moraliskt förkastligt att flyga, även om alla inte är klandervärda. Därför bör
man ta avstånd från den skadliga praktik det innebär att flyga, även om
effekten är marginell. Förhållandet
mellan ett ökat miljömedvetande och förändrat miljöbeteende är komplicerat.
Studier visar att sambandet mellan miljövänligt beteende och uppfattningar om
ekologiska livsmedel inte är solklart. En del studier visar att den vanligaste
orsaken till att köpa ekologiska livsmedel är hälsorelaterat där
miljömedvetandet endast har en marginell betydelse. Andra studier visar
att miljömedvetenheten är en stark indikator vid köpet av ekologiska produkter.
Det ska nämnas i sammanhanget att det finns ett tydligt samband med en ökad oro
över miljön och en ökad intention att agera miljövänligt. För att kunna oroa
sig över ett problem krävs kunskap om problemets konsekvenser, och för att
förvärva kunskap om relevanta samhällsproblem krävs högre utbildning. Studier
visar på en tydlig korrelation mellan kunskap om miljöfrågor och miljömedvetet
beteende, och visar att ett större miljömedvetet engagemang är relaterat till
högre utbildning, vilket kan förklaras på olika sätt. Ett miljömedvetet
engagemang kräver tid, energi och även kapital. Individer med högre utbildning
har oftast en högre inkomst, vilket innebär en större valfrihet att kunna konsumera
ekologiska produkter eftersom ekologiska livsmedel oftast är dyrare. En
höginkomsttagare har i sin tur möjlighet att arbeta mindre än en
låginkomsttagare, vilket underlättar möjligheten att köpa ekologiska produkter
som oftast är mindre tillgängliga och svårare att hitta än konventionellt
odlade och producerade varor. Eftersom en höginkomsttagare inte behöver arbeta
i lika hög utsträckning finns större utrymme för fritid och vila, vilket
påverkar energiförmågan som krävs för att ha ork att engagera sig och leva på
ett miljömedvetet sätt. En höginkomsttagare behöver inte oroa sig över att få
privatekonomin att gå ihop och få mat på bordet för dagen, vilket innebär att
en höginkomsttagare har möjligheten och förmågan att engagera sig i andra
frågor som inte handlar om att tillfredsställa de grundläggande behoven. Kan
man konkludera att ett ökat miljömedvetet beteende är en fråga om klass? Även
om det inte finns någon enhetlig forskning som visar på att handla ekologiska
varor är kopplat till en specifik klass finns det ändå väldigt mycket som tyder
på att det finns en koppling, och anledning att anta att det bland andra
klasser bildas ett motstånd och minskad benägenhet att handla ekologiskt,
vilket innebär att andra inte följer efter. Studier visar på att högre utbildning har en stor effekt på attityder
till ekologiska livsmedel. Individer med högre utbildning har en större
beredvillighet att betala för ekologiska livsmedel eftersom de anser att det
bidrar till att förbättra miljön. Med högre utbildning följer också en större
ekonomisk möjlighet att köpa ekologiska varor som oftast är dyrare än
massproducerade livsmedel. Därför kan hävdas att en högre inkomst bidrar till
att fler väljer att handla ekologiskt. Ekonomiska faktorer har alltså en stor
inverkan eftersom de med lägre inkomster avstår från att köpa ekologiska
livsmedel för att de är dyrare än konventionella. Genom en kort genomgång av
den befintliga litteraturen på området kan konkluderas att inkomst har en stor
inverkan på valet av köp av ekologiska produkter, och högre inkomst följer av
högre utbildning, och genom högre utbildning och högre inkomst befinner man sig
i ett högre socialt skikt. Alltså har klass inverkan på köpet av ekologiska
produkter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar