Om du ställde dig frågorna: Vad är det
som fattas? Vad är det för fel på mig? Hur kan jag hitta tillbaka till den jag
var?, hade Kierkegaard sagt – grattis, du är förtvivlad. Han hade menat att det
du känner inte är någon brist, utan en tillgång, och att du nu har möjlighet
att utvecklas som människa. Förtvivlan innebär att nuet står i konflikt med
våra tankar om framtiden, och att det är just detta som gör oss till människor.
Människan lever både i en uppfattad och i en tänkt värld. Den tänkta världen
kan vara en flykt från vardagen. Fantasin kan komma att springa iväg utan
förankring i verkligheten. Den inre föreställningsvärlden blir en evinnerlig
längtan som genom oförmågan att förverkliga drömmarna kan leda till ständig
frustration. Förtvivlan kan vara existentiell. Det första steget från
förtvivlan är enligt Kierkegaard att acceptera de känslor du är bärare av. Är
du inte nöjd trots att du enligt dina egna värderingar och enligt samhällets
konventioner borde vara det, bör du omfamna det och acceptera att du känner som
du gör. Det är det som är autenticitet, att finna sig själv i den situationen
man befinner sig i och börja där.
I det moderna samhället anses det orimligt att tala om universella
principer och ordningar. Det är vedertaget att tala om att allt är relativt och
föränderligt. I olika kulturer är olika normer och värderingar vägledande för
det mänskliga handlandet. Något som är rätt någonstans kan vara fel på en annan
plats. Finns det sådant som alltid är rätt och alltid är fel? Eller är
människans moraliska uppfattningar föränderliga över tid och ser olika ut
beroende på kontext och sammanhang? Varje samtid har en egen känslorepertoar.
Genom olika mönster i samtiden formas känslor. Reaktioner kan i en tid
uttryckas som leda, i en annan som förtvivlan, och i en tredje som depression.
Det finns inga universella sätt att förstå människors känslor. Det existerar alltså
trender i emotionellt beteende. Utbrändhet, torgskräck och panikångest fanns
inte förr. Känslor skapas och återskapas genom hur de bekräftas i det sociala
rummet. Känslor produceras genom kulturen och de normer och värderingar som är
rådande för tiden. Kulturella aspekter är i allra högsta grad närvarande när vi
talar om känslostrukturer. Kulturen inverkar på våra sinnen, upplevelser och
förnimmelser av oss själva och omgivningen, och sträcker sig över hela våra
liv. Samtida mönster av känslor och stämningar fungerar som emotionellt
normsystem som blir ett sätt att förstå sig själv och omvärlden, och en del av
identiteten. Även när vi talar om känslor är samspelet mellan individ och
samhälle ständigt pågående. Under 1700-talet existerade en sensibilitetskultur,
under 1800-talet en kontrollkultur, och i vår samtid en begärkultur, vilket
illustrerar att olika tidsepoker har bestämda känslokoder. Konstaterandet
tvingar fram frågan, om det verkligen är vad individen känner eller vad
individen har lärt sig att känna. Känsloyttringar är redskap för iscensättandet
av jaget. Känslor gör liksom kläder någonting med kroppen och är att betrakta
som kommunikativa medier; bärare av ett budskap. Känslor ingår i vad Bourdieu
kallar det symboliska och kulturella kapitalet, vilket skapar och befäster den
sociala identiteten. Det innebär att känslor ingår i sociala processer och att
individen konstruerar sig själv och skapar den man vill vara. Känslostrukturer
skapar även klassmedvetande på samma sätt som makt eller kapital. Depression,
grubbleri och drömmande sågs länge som ett känslotillstånd förenat med
överklassen. När man talar om melankoli uppstår frågan om var gränsen går
mellan friskt och sjukt och när en känsla är så stark och förstorad att den
hamnar utanför det normala. De tillstånd som Karin Johannisson (2009) -
professor i idé- och lärdomshistoria vid Uppsala universitet - vill fånga är
ett gränstillstånd, och är som ett rum utan väggar som kan utvecklas till eller
söka sig ifrån sjukdom. Melankolin svävar mellan det friska och det sjuka, och
befinner sig i gränssystem mellan samhälle och individ. Hon menar att
känslotillstånden befinner sig i ett ingenmansland mellan medicinen och
socialpsykologin. Det som anses normalt krymper i takt med att vi benämner allt
fler melankoliska tillstånd med medicinska namn. Melankolin har ingen entydig
form. Melankolin beskrivs som leda, rastlöshet, tomhet, trötthet, ångest,
längtan, lustfylldhet. Den kan vara nattsvart med tankar om självmord. Den kan
vara depressions-grå, tomhets-vit, eller stämnings-blå. Den beskrivs vid många
namn som en känsla av leda och tungsinne, svårmod och nedstämdhet, och
betraktas i regel som en känsla eller ett stämningsläge. Av andra kan
melankolin betraktas vara lyckan att vara sorgsen. Men det finns en bestämd
beståndsdel som alltid tycks finnas med; nämligen brist eller förlust.
Förlusten kan ta former på olika sätt, och vara en förlust av handlingskraft
och ork, men kan även betyda förlust av mening. Förlusten kan även visa sig som
en påtaglig sensibilitet, ångest och rastlöshet. Temat förlust är ständigt
närvarande som en grundförutsättning för tillståndet. När man befinner sig i
ett melankoliskt tillstånd ifrågasätter och reflekterar man oftast över
relationen mellan jaget och omvärlden, och nästan alltid uppstår konflikt och
revolt. Melankolin kan beskrivas vara utlöst av olika variationer av rädsla,
svartsjuka, sorg, svek eller längtan. Karin Johannisson vill beskriva
melankolin som en känsla och inte som en sjukdom och formulerar denna känsla i
enlighet med Freud som betraktade melankolin som en känsla av förlust av något
som man inte vet vad det är. Jag anser att definitionen är tänkvärd och att
väldigt många människor kan känna igen sig i att befinna sig i ett nedstämt
tillstånd där man inte kan sätta finger på vad det beror på. Den verkliga melankolin
skapas av passionerna skräck och förtvivlan, och det finns olika
underavdelningar som jag har för avsikt att redogöra för. Kärleksmelankolin med
underrubriken svartsjuka karaktäriseras av känslor som ångest, misstänksamhet,
en bitter smärta, en eld över bröstet, en besatthet av att veta, yrsel och
helvete, och dessutom tillkommer utbrott och underligt beteende. En annan typ
av kärleksmelankoli utlöses vid separation från den älskade som skapar en
outhärdlig längtan och en känsla av att inte kunna leva utan den andre. I det
mörkaste melankoliska rummet finns inget ljus, bara en avgrund som väntar på
kropp och själ. Den drabbade undviker social kontakt och älskar avlägsna
platser i sin ensamhet; i förvirring irrar han omkring i natten utan att veta
vart han är på väg. Renässanshumanisten Robert Burton sa om sig själv ”jag
skriver om melankoli för att slippa melankoli”. Jag tror att om man kan
beskriva sina känslor och närma sig dem genom att finna ett språk kan man också
finna en utväg. Även när mörkret är som mest påtagligt och outhärdligt har
kreativitet och uppfriskande former uppstått. Aristoteles frågade sig om
melankolin tilldelats särskilda människor med ordinära förmågor av skarpsinne
och insikt. Melankoli knöts i den antika traditionen till intellektuell
storhet. Tegnér betraktade melankolin som ett tillstånd förknippat med ett
skapande och självreflexivt jag; ett tillstånd med hög status som genom
sensibilitet byggs upp som en identitet. Mörkrets orsak säger Tegnér finns i
”de passioner som ligger på bottnen av livets kalk”. En sensitiv personlighet
fungerade i ett elitistiskt och intellektuellt sammanhang som ett
identitetsbygge. Melankoliska tillstånd förenades med skapande och kreativitet,
egenskaper som den moderna människan var bärare av. Kring sekelskiftet 1800
lyftes melankolikern fram som romantiker och betraktades som ett självmedvetet
subjekt som byggde sin identitet genom melankolin, och pendlade mellan stort
självtvivel och stor självtillit. Melankolin byggs upp som en kreativ konstnärsidentitet
där den enskilda medvetet avskiljer sig från sin omgivning och frigör sig från
samhällets konventioner. Den romantiska melankolikern bygger sin identitet
genom att vårda sin unika personlighet där uppdraget är att inte vara som alla
andra. Melankolin kan betraktas som att vara den olyckligaste människan innebär
även att vara den lyckligaste människan.
Ett melankoliskt tillstånd beskrivs av en läkare under 1800-talet som en
avskurenhet och ett förfrämligande, som om det är placerat en hinna av glas
mellan jaget och omvärlden. Melankolin är stum och instängd i sig själv fångad
av en sorg utan orsak i en tryckande outhärdlig grå stämning. I en skildring
från slutet av 1800-talet av psykologen T.A Ribet beskrivs tillståndet som
oförmågan att känna njutning. Den drabbade visar ett genuint intresse för
omvärlden men deltar inte, utan befinner sig på åskådarplats med svårigheter
att ta del av allt. Tillståndet beskrivs som självreflexivt och att oförmågan
att delta upplevs plågsam. Första gången vi drabbas av känslan av meningslöshet
blir vi lätt förvånade. Jag som alltid tyckt om att gå ut och dricka öl med
mina vänner. Jag som alltid njutit av en promenad längs havet. Jag som alltid
känt mig rofylld av ett långt varmt bad. Plötsligt bryr jag mig inte om
någonting längre. Vi känner inte igen oss helt enkelt. Till en början tror vi
att vi kan befrias från tillståndet genom att vi lider en brist av något annat,
att om vi bara får mer stimulans i form av en ny partner, en resa, ett
klädesplagg eller ett nytt jobb så blir allt bra. Man försöker och man hoppas,
men ingenting hjälper. Man inser att de gamla metoderna och recepten inte
fungerar för att känna ett större välbefinnande. Oavsett vad man vunnit eller
vad man funnit i livet, vad man äger och vem man är, tycks tillvaron omgärdad
av ett mörkt hölje som man inte kan få bort. Melankolin är någonting man kan
visa upp, men det är ett nederlag om den förvandlas till depression.
Depressionen saknar melankolins existentiella karaktär. Vad är då skillnaden
mellan melankoli och depression? Frågan är relevant eftersom
depressionstillståndets kurva växer drastiskt. Diagnosen depression existerade
knappt innan 1900, men dyker sporadiskt upp i patientjournaler från 1920-talet.
Depressionsbegreppet har kommit att ersätta melankolibegreppet. Den moderna
psykiatrin har begränsat kriterierna och förklaringarna till olika psykiska
tillstånd och fokuserat på att det mörka i jaget kan mätas, skiljas av och
förses med terapeutiska insatser och behandlingar. Genom att betrakta tillståndet
som en sjukdom blir det möjligt att behandla. Depressionen beskriver individen
som nertryckt och hämmad av sina känslor, medan melankolibegreppet inbegriper
starka känsloyttringar framkallat av det mörka och mer ett tillstånd av
känslomässig oordning. Melankolin beskrivs som både lidande och skapande. Av
många betraktas den kreativa sidan som romantisering och falsk heroisering, men
psykoanalytisk teori visar att känslorna av förlust och sorg kan av individen
översättas i ett språk som upprättar och stärker ett jag i kris. Det stora
problemet är fixeringen vid vad som är friskt och vad som är sjukt. Adam Smith
och David Hume menar att känsla, inte förnuft är moralens källa. Melankolin har
historiskt sett betraktats vara en känsloyttring hos dem som tar världen på
allvar och som därför måste göra sig sårbara för världen, och att välbefinnande
och förnöjsamhet är för enkla själar. Sensibilitet har historiskt betytt
förhöjd mottaglighet för känslor, känslighet, förhöjd förnimmelseförmåga och
förhöjd empatisk förmåga. Sensibilitet handlar om social insikt och är
relaterat till sympati, empati och altruism, om att bli berörd och beröra
andra, vilket tar form i ett socialt spel där nyckeln är kommunikation. I
samspelet upptäcker individen sig själv och andra genom blickarna som möts och
genom den andres rörelser. Sensibilitet förstorar och förstärker, vilket gör
att världen öppnas och intrycken blir påtagligare. Världen kan betraktas
outhärdlig då intrycken kan förvandlas till smärta. Sårbarhet har en egen
historia. Modernitetens känsliga individ socialiseras genom kulturen och skapas
socialt, moraliskt och medicinskt. Vad som är intressant att understryka är att
känslostrukturer skapas och bekräftas genom samhällsordningen. Sårbarhet har
under tidigare tidsepoker genom historien varit en status av markör. En
sårbarhet eller kollaps i det sociala umgänget betraktades vittna om en
sensitiv person som behandlades med respekt. Den förväntade manliga identiteten
består i en förmåga att avskärma sig från känslor och stänga ute yttre impulser
och störningar. Den manliga gråten är ett tecken på svaghet och en antydan om
att mannen är på väg att brista och tappa kontrollen. Med gråten och
darrningarna försvinner manligheten. Att förlora kontrollen innebär att känslor
som skall hållas inne flyter utåt, och de känslor som ska hållas ute rusar in i
jaget.
Karin Johannisson skriver om acedia
som historiskt beskrivits som en isande tomhet; som en själslig död. Acedia
är en känsla av att vara fylld av tomhet och är snarare en process än ett
stabilt tillstånd. Med stöd av Hans Zetterbergs forskning från 1960-talet,
menar Johannisson att en särskilt utsatt grupp att drabbas av detta tillstånd
är akademiker och intellektuella. Tillståndet delas in i fyra typer. Den första
acediatypen drabbar de som inser sina begränsningar, och som inte klarar av att
leva upp till sina ambitioner oftast för att individen har haft för högt
ställda krav på sig själv. Det är misslyckandets acedia. Den andra typen är
framgångens acedia, vilket innebär att en snabb framgång förändrar orienteringspunkten
för jaget som medför till att förväntningar av sig själv och av andra kan leda
till att förmågan förloras. Idéerna har försvunnit och tankarna och den
kreativa kraften är som bortblåst. Den tredje är specialiseringens acedia,
vilket kan uppkomma om allt i livet koncentreras till vetenskapen, på bekostnad
av det sociala och privata. Hela självbilden centreras kring forskningen,
vilket innebär att man avskärmar sig från omvärlden. Den fjärde är
splittringens acedia. Den uppstår när man lämnat det akademiska eller
intellektuella arbetet bakom sig och man söker bekräftelse på annat håll.
Splittringen består i att man flyr vetenskapen för världen, men man känner en
själslig tomhet i att det som världen har att erbjuda inte kan fylla igen
tomrummet som skapats och man längtar tillbaka till det tänkande och kreativa
rummet som man tidigare befann sig i dagligen. Splittringen handlar om en
obalans mellan förväntningar och belöningar. För att inte avslöja sitt sociala
underläge och för att passa in dras man djupare in i vetenskapen, vilket är det
område där man kan hävda sig och få bekräftelse. Problemet är att hela jaget nu
placerats där.
Vad man kan konstatera är att nedstämdhet och sårbarhet återkommer i
varierande former och att samtiden anger vilka tecken som accepteras och vilka
som trängs bort, och när de ges namn i form av diagnoser. Traditionellt har
känslorna betraktats som subjektiva inneslutna i det enskilda jaget.
Känsloidentiteter etableras i tidsspecifika rum. Melankoli, sensibilitet,
nervositet och utbrändhet är känslor som endast kan förstås i relation till
sociala och kulturella sammanhang, vilket illustrerar en form av självskapande
process som säger hur individen uppfattar sig själv och hur omgivningen
uppfattar individen. Beteendevetaren Tomas Danielsson förklarar varför väldigt
många människor drabbas av utmattningsdepression i det moderna samhället. Han
talar om ett fenomen han benämner ”additionsstress”, som handlar om att man
medvetet och omedvetet jämför sig och sina prestationer med andra och andras
prestationer. I samtalet med andra i sin omgivning ser och hör man att alla
byter jobb, tränar, umgås med släkten, åker på weekendresor, lagar spännande
mat och läser på universitetet för att få ett bra jobb. Varje prestation som du
hör andra gör adderar du till din egen mentala lista över saker som du vill
uppnå. Detta innebär att relationerna med andra grundas på konkurrens och
jämförelser, vilket leder till att man placerar sig själv i en hierarki i
relationen till andra och i värderingen av andras prestationer. Detta bidrar
till att vi distanserar oss från relationer och inte vill ha med varandra att
göra särskilt mycket, eftersom vi främst har att göra med varandra som konkurrenter.
Relationsrädslan är en psykologisk företeelse som konstrueras socialt och
kulturellt. Känslorna är djupt internaliserade i oss, och anledningen till att
de blir det är för att de har väldigt mycket samhälle och kultur i sig. Denna
rädsla är en verklig och adekvat känsla i ett konkurrensinriktat samhälle där
en bild om oss själva i samhället har införlivats genom att leva i det, vilket
gör att det är lätt att tro att allt en människa gör, gör hon för sig själv för
att hävda sig och för att stärka sin position gentemot andra. Ögat öppnas på
nya sätt för känslorna på den samhälleliga scenen. Vad Karin Johannisson
konkluderar är att melankolin alltid har uttryckts som att jaget upplever en
förlust av något, som man oftast inte vet vad det är. Känslor uppstår spontant,
formas och konstrueras i sociala och kulturella sammanhang. Känslorna bestäms
alltid utifrån inre känslostrukturer som formas i det upplevda livet genom
normer och värderingar. Den stora frågan som Karin Johannisson ställer är om
kulturellt inlärda känslor kan autentiseras. Hon besvarar frågan med ett ja,
och utvecklar antagandet genom att hävda att känslorna inte endast kan
reduceras till konstruktioner som avviker från något autentiskt. Känslorna är i
allra högsta grad verkliga för den enskilde. Men känslorna är både sociala och
subjektiva processer som inte endast kan reduceras till psykologiska fenomen.
Känslostrukturer verkar i den sociala sfären, vilket hör ihop med aspekter av
kulturen. Intensiva försök har gjorts att sjukförklara melankolin eftersom den
i en tid av välfärd och rationalitet inte passar in. Den har därför placerats i
förfrämligande diagnoser som depression, utbrändhet och ångest för att frånta
sig ansvaret om att förklaringarna till melankolin kanske bör sökas i samhället
och inte i individen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar