Vid den
här punkten i den mänskliga historien har vi tillräckligt med materiella
resurser och möjligheter att erbjuda sjuk- och hälsovård, bekämpa dödliga
sjukdomar och ge mat, skydd och utbildning åt varje individ på jorden. Genom en
hastig anblick kan konstateras att vi ännu är långt ifrån att uppfylla något av
målen. Världen är tydligt uppdelad mellan de som har ett överflöd av
lyxartiklar och materiella tillgångar, och de som saknar grundläggande materiella
förnödenheter som krävs för att inte hamna i fattigdom och misär. Vi har alla
hört och sett skildringarna av elände i andra länder, om fattigdom, hunger och
svält. Men vi tenderar att titta bort för att det framstår som för tungt att ta
till sig; för jobbigt att orka se. Vi stänger av och förtränger. Nu finns
fattigdomen mitt ibland oss. När jag går hem från jobbet sitter en tiggande
kvinna med en plastmugg på trottoaren. I desperation sträcker hon vädjande ut
sin hand i förhoppning om min solidariska handling. Jag vet att det inte
hjälper att få bukt på de bakomliggande strukturella problemen som är
grundorsaken till att hon är tvungen till att tigga. Men ibland kan jag inte
låta bli att ge. Under senare tid har jag obemärkt gått förbi henne utan att
reflektera kring hennes situation. Jag har blivit likgiltig inför hennes
närvaro. Det skrämmer mig.
På Sverigedemokraternas valaffischer sprids
budskapet: ”Stoppa det organiserade tiggeriet”. Budskapet riktas inte mot en
politisk motståndare utan mot de allra mest socialt utsatta och försvarslösa.
En gräns inom den svenska politiska debatten har passerats. Det är mycket
allvarligt. En åtgärdsstrategi
för att få bukt på problemet presenterades i DN av statsvetaren Bo Rothstein. Han föreslår att införa ett förbud
mot att ge till tiggare eftersom det inte hjälper dem ur sin sociala misär,
vilket skulle tvinga fram strukturella stödinsatser för att bistå denna grupp.
En solidarisk och medmänsklig handling föreslås beivras genom förbud. En rad
anmärkningsvärda händelser har under året uppmärksammats. En butiksföreståndare
stänkte ner en tiggare med vatten utanför en butik i Göteborg. Hur kan man vara
så cynisk och behandla en annan människa så föraktfullt? Skånepolisens
register över romer konstaterade säkerhets- och integritetsskyddsnämnden var i
flera avseenden olaglig. Hur kan registrering av en grupp ske endast på grund
av etnicitet?
Jag tror
att en alltmer tilltagande individualism och cynism har sin förklaring i
existentiella frågor och farhågor som vi vill hålla distanserade från oss. Ett
tomrum i meningsfullhetens väv har uppstått, vilket innebär fortsatt flykt och
förnekelse av de stora frågorna. Vi lever i en individualistisk
tid där det handlar om att förverkliga sig själv och ta tillvara på valfriheten
och livets alla möjligheter. Om man misslyckas har man sig själv att skylla. Man kan inte förvänta sig någon storartad
hjälp från det allmänna, eftersom de offentliga institutionerna och
organisationerna successivt håller på att försvagas och monteras ner. Makt har
överförts från medborgarna till privilegierade eliter. De solidariska banden har försvagats. Oavsett
vilket land den som drabbas av social misär kommer ifrån ska ingen behöva tigga
eller diskrimineras. När SD bekämpar tiggare krävs en politik som bekämpar
fattigdomen. När Skånepolisen
registrerar romer på grund av etnicitet krävs en politik som motverkar
diskriminering. Omtanke, medmänsklighet och solidaritet bidrar till ett mer
välmående samhälle, än cynism.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar