Den nya
fattigdomen – att vara en otillräcklig konsument forts.
I de socialt eftersatta områdena finns det inget som de fattiga
kollektivt kan göra för att hitta på sätt att strukturera sin tid för att känna
att man gör någonting meningsfullt. Den arbetslöse beskylls ofta för lättja.
Det är svårt att motverka stigmat och skammen att vara en otillräcklig
konsument. Eftersom normerna för vad som är rätt sätts genom tidningar och
tevereklam blir det svårt att hålla jämna steg med människorna omkring sig. Det
finns inget substitut som kan stå emot konkurrensen och lindra plågan av
känslan av underlägsenhet. De välbärgade skyltar med sin överdådiga konsumtion.
Vad människor har tonas ner. Människorna ska helst inte förklara sig nöjda med
vad de har. Samhället har utvecklat en artificiellt skapad subjektiv känsla av
otillräcklighet. Det är de rika som samhällets medlemmar ser upp till och
försöker leva som. Genom den ökade förmågan att tillgå information inbjuds och
frestas vi att jämföra oss med alla andra, och i synnerhet dyrkar vi våra
idolers överdådiga konsumtionsvanor. Dessa idolers överflöd som förmedlas genom
tv, veckotidningar och löpsedlar blir ett sorts mått på vad som gör livet värt
att leva. Genom de åtråvärda symbolerna förmedlas uppfattningen om vad det är
som utgör ett lyckligt liv. Det mänskliga beteendet styrs inte längre av att
”hålla jämna steg med grannen”, utan av att hålla samma nivå som kändisarna; en
strävan som har uppstått genom orealistiska förhoppningar om att infria sina
drömmar genom att individerna förmås tro att de kan bli rika och kända, och att
vem som helst kan bli lika framgångsrik som Bill Gates - med betoning på rik -
för det verkar vara det primära och absolut mest lockande målet före alla andra
strävanden i livet för konsumtionssamhällets medlemmar. I tidigare
samhällen brukade de rika som var föremål för allmän dyrkan ha arbetat sig upp
själva, vars liv och rikedom representerade en strängt efterföljd arbetsetik.
Så är inte längre fallet. Det är rikedomen i sig självt som nu är föremål för
allmän beundran. Det är det som kan göras som betyder någonting, inte vad som
gjorts eller vad som bör göras, och det som dyrkas hos de rika är deras förmåga
att själva välja innehållet i sitt liv. Det är konsumtionens estetik som ligger
till grund för denna allmänna beundran, och vad de rika människorna kan uträtta
genom den rikedom de tillskansar sig. Individernas drivkraft är att avancera i rang och position
genom att spela med i spelet som villkoras av marknaden. Marknadens villkor har
upphöjts till dominerande idé och naturaliserat dess föreställningar och
drivkrafter. Ett tydligt
exempel på när marknaden tillåts definiera ett lands behov är när en minister i
Storbritannien förklarar att invandringspolitikens mål är att stänga ute de
”som landet inte har något behov av” och få in de människor som ”landet
behöver”. Behovet tillåts definieras av marknaden eftersom de som välkomnas är
de människor som kan bli exemplariska konsumenter, och de människor som inte
landet behöver är de vars konsumtionsmönster inte överensstämmer med
konsumtionsekonomins logik, som inte intresserar sig för konsumtionsvaror och
som inte anammat den sociala logik som präglar de västerländska liberaliserade
marknadsekonomiernas samhällen. Alltså: de människor som inte följer
konsumtionssamhällets normer betraktas som otillräckliga konsumenter, sådana
som konsumtionssamhället inte behöver och som samhället klarar sig bättre utan.
Sådana människor blir i ett samhälle som mäter framgång och misslyckande
utifrån konsumtionsnivåer en belastning och betraktas som otillräckliga
konsumenter, eller ofullkomliga konsumenter. Argumentet och den underförstådda
formeln som ligger bakom är: ”ingen konsument utan vara”. Medborgarnas
rättigheter vilar på konsumentens förutsatta förmåga. Lever man inte upp till
kraven som ställs på individen att vara en konsument och inte förmår använda
sig av sin konsumistiska kompetens fogas man in i underkategorier som
”otillräckliga konsumenter”, ”illegala invandrare” eller ”underklass” - som är
benämningen på ”ett blandat urval individer som förvägrats tillträde till någon
av de erkända samhällsklasserna eftersom de inte är valbara till någon klass
överhuvudtaget” (Bauman 2008:75).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar