Konsumtion och lycka
De materiella förutsättningarna för
mänsklig blomstring tenderar att vara ganska lika i alla samhällen. Däremot
skiljer sig de materiella förutsättningarna som är förknippade med människans
sociala- och psykologiska möjligheter mellan olika samhällen. Skam spelar en
betydelsefull roll i det moderna samhället. Att undvika och leva utan skam och
följa med i vad som händer i samhället är viktigt för det sociala välmåendet,
vilket kräver en dyrare samling varor och tjänster i ett samhälle som är rikare
och där de flesta redan har ett överflöd av materiella ting. Möjligheterna till
välstånd är ofrånkomligen begränsade av materiella och sociala förhållanden, men
känslan av att vara lycklig växer endast till en viss tröskel med ökad
tillväxt. ”Denna tröskel sammanfaller med tillfredsställandet av de väsentliga
eller naturliga levnadsbehoven” (Bauman 2008:54). Ovanför tröskeln upphör sambandet
mellan rikedom och lycka, vilket visar att konsumtion inte framkallar lycka och
att det är svårt att utvidga lyckan utöver den nivå då ens grundläggande existensbehov
är tillfredsställda. Det finns alltså inga belägg för att den samlade ökningen
av konsumtionsvolymen följer en ökning av antalet människor som ”känner sig
lyckliga”. Trots betydande ekonomisk tillväxt i i-länderna är
livstillfredsställelsen i stort sett oförändrad. Studier visar att trots stora
ökningar av BNP slutar livstillfredsställelsen att påverkas vid en viss nivå.
Länder som har avsevärt lägre inkomstnivåer upplever en högre
livstillfredsställelse, vilket understryker ett av bokens viktigaste budskap;
att det finns starka argument för i-länderna att ge plats åt tillväxt i de
fattiga länderna eftersom det är där tillväxten verkligen gör skillnad. BNP
mäter främst pågående konsumtion och lycka utifrån ett kortsiktigt perspektiv.
BNP och livstillfredsställelse mäter uppenbart inte samma sak. Om tillväxten
avstannar betyder inte det att livskvaliteten nödvändigtvis försvagas. Det
handlar om hur man definierar välstånd och livskvalitet baserat på andra värden
såsom relationer och erfarenheter, istället för konsumtion. Högre inkomstnivåer
leder inte nödvändigtvis till ökat socialt välmående och lycka.
Forskningsresultat visar på att kopplingen mellan mer prylar och mer lycka är
en illusion, och att jakten på ekonomisk tillväxt snarare kan resultera i
isolering och hämma den mänskliga lyckan. I en situation där de materiella
framstegen saknar motstycke i historien tenderar negativa fenomen i
konsumtionsdrivna ekonomier som orsakar olycka och obehag - såsom depression,
stress, försämrade sociala relationer och nervpåfrestningar - att öka i volym,
frekvens och intensitet, vilket resulterat i allt mer isolerade, ängsliga och
konkurrensinriktade individer. Frågan är om det
finns något som vi kan kalla ett tillstånd av lycka. Vi jagar istället ständigt
nästa korta stund av tillfredsställelse av våra begär som vi tror ska framkalla
lycka. Konsumtionssamhället erbjuder likt en knarklangare sina missbrukande
kunder endast tillfälliga stunder av eufori som vi kallar lycka. Existerar det
i själva verket ingen djupare form av lycka i vårt nutida samhälle? Jag
betvivlar det, men återkommer till frågan i senare kapitel.
Huruvida människor är lyckligare eller mindre lyckliga i det flytande
moderna konsumtionssamhället än i det fasta moderna produktionssamhället är och
förblir en omtvistad fråga. Vad man kan konkludera är att konsumtionssamhället
utlovar ständig lycka i jordelivet, och dess medlemmar står och faller med
lyckan i en utsträckning som genom historien inte är känt i något annat
samhälle. I konsumtionssamhället betraktas hög livskvalitet vara synonymt med
att man lyckosamt uppnått vissa materiella mål. De flesta av oss som lever i
det västerländska samhället blir vilseledda att tro att en strävan efter
materiella artefakter leder till ökat välmående och lycka. I kontrast med
konsumtionssamhällets argument och föreställningar visar forskning på att en
konsumtionsorienterad ekonomi istället skapar missnöje och fördjupar känslan av
osäkerhet och undergräver självförtroendet hos dess medlemmar. Den osäkerhet
som bygger på en omsvepande rädsla och som bidrar till olycka tenderar att
förvärras i konsumtionssamhället. Så länge medlemmarna inte blir
tillfredsställda och tillståndet förvandlas till evigt blomstrar konsumtionssamhället.
Konsumtionssamhällets mål är att bidra till att ett större antal människor blir
lyckliga. Bevisen för riktigheten är i allra högsta grad tvivelaktiga. Det vore
en sak om konsumtionssamhällets löften stämde överens med verkligheten, men så
är inte fallet. Konsumtionssamhället har i själva verket passerat en kritisk
punkt. Materialismen minskar människors välmående och vi längtar efter andra
former av mänsklig samverkan. Det västerländska samhället har drabbats av en
”social lågkonjunktur”. Förfallet härleds till att offentliga nyttigheter
tenderar att förvandlas till varor på en marknad, samtidigt som de sociala
klyftorna växer. Tillväxten är en del av förklaringen till problemet. Konsumtionskapitalismen
bidrar till att skapa förhållanden som leder till psykologiska komplikationer
och osäkerhet hos medborgarna. I det kulturella klimatet av konsumism jämför vi
oss ständigt med varandra, och nästan ingen blir skonad från den negativa
sociala logik som utmynnar i en minskning av välbefinnandet. Filosofen Kate Soper (2007) beskriver en
utbredd besvikelse över det moderna livet och att den mänskliga
tillfredsställelsen ligger utanför den konventionella marknaden. Tim Kassers
(2002) statistiska belägg ger stöd för denna uppfattning och belyser vad han
kallar ”materialismens höga pris”. Välfärdens beståndsdelar och det som bidrar
till vårt välmående är våra ”inre” värden som tillhörighet och en känsla av
gemenskap i samhället, vilket kontrasterar mot materialistiska värderingar som
image, popularitet och ekonomisk framgång. Människor med högre ”inre”
värderingar tenderar att ta ett större ansvar för miljön än de med
materialistiska värderingar och är generellt lyckligare. Resultatet visar att
ett mindre materialistiskt liv - och ekologiskt hållbart alternativ - skulle göra
oss lyckligare och skänka oss större tillfredsställelse. Dessa rön belyser att
det är möjligt att blomstra inom gränser och att frivillig återhållsamhet att
konsumera kan förbättra det subjektiva välbefinnandet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar