11.16.2015

Social ojämlikhet och fattigdom i konsumtionssamhället, del 2

Intensiva akademiska diskussioner förs om huruvida den ekonomiska ojämlikheten som en konsekvens av globaliseringen håller på att öka eller minska. Hans Rosling, professor i internationell hälsa, vill få oss att tro och ger oss bilden av att utvecklingen i världen har gått framåt. Med övertygande, energiska och pedagogiska utläggningar ställer han upp sju dockor, och visar att två endast har råd med sandaler medan fyra har råd med cyklar, och endast en docka har råd med en bil. Sedan menar han att det gäller för de sju dockorna att röra sig framåt, som står i kö i väntan på att ha råd med mer. Men om det vore så enkelt. Om kunskap endast bestod av statistik och mått på levnadsstandard skulle samhällsvetenskapen som koncentrerar sig på maktförhållanden, strukturella motsättningar och finansflöden vara obehövlig. Men om vi ändå leker med tanken att det är möjligt att studera dessa faktorer genom att åskådliggöra med hjälp av leksaker och diagram. En av de sju dockorna har mycket pengar, fyra har lite pengar och två inga alls. Den sjunde dockan som har råd med bil sätter enorma ekologiska avtryck, de fyra som har råd med cykel endast få, och de två som endast har råd med sandaler nästan inga alls. Det är de fattiga länderna som gör konsumtionsvarorna i de rika länderna så billiga. Detta utmynnar i antagandet att dockorna har relationer med varandra, något som Hans Rosling med sin statistik och sina dockor inte uppmärksammar, och det är det som kallas samhällsvetenskap. Vi måste i sammanhanget förstå att den första dockan inte hade haft råd med sin bil, sin teknik och överdådiga konsumtion om inte de andra dockorna hade så låga löner. Lågavlönat och hälsovådligt arbete har förskjutits till de fattigare länderna. Den europeiska och amerikanska medelklassen har bytt ut sina hembiträden mot tvättmaskiner och dammsugare som tillverkas av arbetare i fattigare delar av världen. Men frågan om de lågavlönade arbetarna har det bättre än de europeiska hembiträdena hade det på 1930-talet är det ingen som ställer. Vad vi även måste fråga oss är hur det går att upprätthålla de stora skillnaderna mellan de rika och de fattiga. Svaret är att en av dockorna har banker och därmed möjlighet att ständigt fylla på sina stora påsar av pengar. Vi måste fundera på vad denna påstådda utveckling som Hans Rosling pekar på innebär för dels relationerna mellan människor i olika delar av världen, och dels för utarmningen av jordens resurser. Vad som krävs för att upprätthålla vårt nuvarande system är att vi koloniserar andra planeter, och fortsätter exploatera andra delar av världen. Varken de enorma globala välfärdsklyftorna eller miljöproblemet har rubbat makthavarnas tro till den nyliberala politiken. Wolf (2006) pekar på att stora ekonomiska framsteg skett i utvecklingsländerna genom att de öppnat upp för frihandel och låtit sig integreras i världsekonomin, vilket har gagnat miljontals människor och bidragit till en minskning av andelen människor som lever i extrem fattigdom. Castells (2000) menar att skillnaderna i resursfördelning under de senaste årtiondena har ökat och att klyftan mellan OECD-länderna och resten av världen är avgrundsdjup. Fattigdomen ökar och människor har stöts ut i tillväxtprocessen vilket inneburit ökad polarisering. Castells förklarar den strukturella trenden vara ett resultat av politiska åtgärder, eftersom regeringar prioriterat ekonomisk strukturering framför social välfärd. Stiglitz (2007) påtalar att det absoluta antalet människor som lever i fattigdom ökar medan procentandelen minskar, vilket beror på den ökade befolkningstillväxten. Antalet människor som lever i extrem fattigdom har nästan fördubblats, vilket måste ses som ett misslyckande. De 5 procent rikaste människorna i världen hade vid ingången till 2000-talet en tredjedel av de sammanlagda globala inkomsterna, vilket motsvarar lika mycket som de 80 procent som är mest fattiga. Skillnaderna mellan de rikaste och fattigaste på jorden är enorma och väntas öka. FN:s rapport om ojämlikhet (2005) säger att trots en markant ökning av den ekonomiska tillväxten har ojämlikheten på jorden ökat de senaste tio åren, och att ”den ekonomiska utvecklingen främst har gynnat de rika nationerna”. Enligt Attalis (2006) studie gynnas endast 22 länder som inkluderas av 14 procent av världens befolkning av ungefär hälften av världsmarknaden och mer än hälften av de globala investeringarna, medan 11 procent av världens befolkning som utgörs av de 49 fattigaste länderna har en andel på endast 0,5 procent av globalprodukten, vilket motsvarar ungefär lika mycket som de tre mest förmögna männen i världens tillgångar. 1 procent av jordens befolkning besitter 90 procent av jordens samlade förmögenhet. Goldeman Sachs Bank fördelar på 161 aktieägare 2,6 miljarder dollar. Tanzania drar in 2,2 miljarder dollar på ett år som fördelas på 25 miljoner invånare. För att rädda jordens befolkning från svält beräknas att det krävs 19 miljarder dollar, en parantes är att ungefär lika mycket lägger USA och Europa ner varje år på djurmat. Ekonomisk tillväxt är under avregleringen av kapitalrörelsernas världsomsegling en av huvudfaktorerna till att de rika berikas och utarmningen av de fattiga fortsätter. En paradox är att ett fåtal fattiga länder håller på att komma ikapp de rika länderna, samtidigt som glappet mellan de rikaste och de fattigaste på jorden ständigt växer och beräknas öka, vilket förklaras genom att ojämlikheten mellan nationer minskar samtidigt som ojämlikheten inom dem ökar, från den tidigare trenden ökande ojämlikhet mellan nationer och en minskande ojämlikhet inom nationer. Den ökande ojämlikheten betraktas nästan uteslutande som ett ekonomiskt problem, och man bortser från de problem som har att göra med samhällets välbefinnande, befolkningens fysiska och psykiska hälsa, invånarnas politiska engagemang och de band som bidrar till integrationen i samhället. Graden av ojämlikhet i termer av välfärd och inkomster lämnas utan avseende, vilket förmedlar ett budskap om att ojämlikhet inte är ett hot mot samhället som helhet eller en källa till de problem som samhället är drabbat av. Den del av befolkningen som saknar inkomst och förmögenhet som befinner sig längst ner i den sociala fördelningen inordnas under den imaginära kategorin ”underklassen”, vilket är en sammansättning av personer som inte tillhör samhället eftersom de till skillnad från resten av befolkningen har förvägrats att inkluderas inom en klass. Genom att benämna denna kategori människor underklassen faller den utanför varje meningsfull klassifikation. Föreställningen om underklassen pekar inte - tillskillnad från ”arbetarklassen” eller ”akademikerklassen” - på någon funktion som ska utföras eller på någon position i samhället som helhet. Underklassen befinner sig i samhället men tillhör inte samhället eftersom den inte bidrar med något som samhället behöver för att överleva. Samhället hade helt enkelt klarat sig bättre utan underklassen.
     De fattigas fattigdom förvärras av ekonomisk tillväxt i dubbel bemärkelse. Hur är det möjligt? För det första betyder begreppet ekonomisk tillväxt i dess nuvarande fas att skära ner antalet sysselsatta. I den produktion som inte är i lika stort behov av muskelkraft kommer det i framtiden finnas färre arbeten än idag. Därför stiger arbetslösheten och allt fler blir projektanställda. Dolt under begrepp och retorik som ”flexibel arbetskraft”, ”rationalisering” och ”omstrukturering” blir anställningarna tidsbegränsade och tillfälliga, vilket innebär att arbetstagarnas otrygghet växer. Tidigare trygga och fasta anställningsvillkor ersätts med tillfälliga, tidsbestämda och flexibla anställningskontrakt. Det finns idag ett strukturellt överskott på arbetskraft. Vi vet att näringslivet inte behöver allas arbetskraft. Lönearbetet är en förutsättning för individens rättigheter och att vara en inkluderad medborgare i samhället. Lönearbetet är ett villkor för fullständigt medborgarskap; en institution för att skapa struktur för människor, för att känna att vi har en uppgift, för att träffa andra människor och för att få en inkomst. Arbetet bidrar till känslan av att vara behövd, att vara en del av en gemenskap och tillhöra någonting. Arbetsgivaren har därför en viktig roll och befinner sig därav i en betydelsefull maktposition. Arbetsgivaren blir den som kan rädda oss i samhället, som kan garantera välfärden och människors trygghet. Numera anses företagen - inte människorna och människornas tid - vara denna garant. Vad denna hjälteroll får för konsekvenser är sänkta arbetsgivaravgifter, företagsskatter och otryggare anställningsvillkor, eftersom kostnaderna gör det svårare att konkurrera på en global marknad. Det faktum att arbetslösheten stiger och anställningstryggheten minskar kräver alternativa förklaringar. Man beskyller då de arbetslösa för att inte tillräckligt energiskt söka jobb, att de inte har tillräcklig kompetens eller att de lockas till lättja genom en generös arbetslöshetsersättning. Så förs samtalet i Sverige angående den stigande arbetslösheten. Arbetsgivarnas krav på sänkta löner och förmåner för att öka produktiviteten tillgodoses och arbetarnas krav avvisas. Kapitalet har skaffat sig en oerhörd makt över arbetet. Men det paradoxala är att samtidigt som arbetet intar en central position bidrar effektiviseringsåtgärder och rationaliseringar till att det sparas in och avskaffas inom alla led i produktionen.

     De rika blir ännu rikare samtidigt som de fattiga blir fattigare. Rikedomen är föremål för beundran och ses som en garant för ett lyckligt liv. Tidigare brukade de rika som ansågs som hjältar och vara föremål för allmän beundran ha arbetat sig upp själva, och dess rikedom en produkt av en strängt anammad arbetsetik, vilket inte längre är fallet. Alltså: desto fattigare de fattiga är förvärras den subjektiva känslan av otillräcklighet eftersom de livsmönster som ska dyrkas och efterliknas blir allt svårare att uppnå, vilket åtföljs av en känsla av stigmatisering och förödmjukelse, genom dels en sjunkande levnadsstandard och dels att försöket att uppnå de livsmönster som dyrkas försvåras, vilka båda förstärks snarare än dämpas av den ekonomiska tillväxten i dess nuvarande frimarknadsanpassade form. De fattiga lever i samma värld som de rika och i samma kultur som är skapad till förmån för de som har pengar. De offentligägda fordon som var avsedda att gemensamt färdas i har genom politiska medel avvecklats och slängts på skrotupplaget. Nu är det endast de privatägda lyxbilarna som trafikerar de allmänna vägarna och endast de välbärgade som har möjlighet att åka. Med ökande grad av social jämlikhet sjunker dödstalen även i länder som inte är de rikaste. Den förväntade medellivslängden påverkas i stor utsträckning av hur hög jämlikheten är. Fattigdomen biter sig inte endast fast i länder som traditionellt varit drabbade av misär, undernäring och fattigdom utan det komplexa och paradoxala i sammanhanget är att den på nytt besöker länder där den en gång för alla verkade ha jagats ut och förvisats. Vi kan även se en minskad ömsesidig tillit i ett samhälle där sammanhållningen och samarbetet drastiskt avtagit i volym och frekvens. I de högutvecklade länderna kan vi se en ökning av erkända sociala sjukdomar och diagnostiserade psykiska sjukdomar (psykiska sjukdomar förekommer tre gånger så ofta i samhällen som anses vara de mest ojämlika i världen, hit inkluderas både USA och Storbritannien). Genom forskningen vet vi att ojämlika samhällen ligger högt vad gäller andelen fängslade personer och antalet mord, antalet tonårsgraviditeter och spädbarnsdödlighet, fetma och allmänt större dödlighet - de rika klasserna inkluderat. Även om inte statistiken säger någonting om orsakssambanden sporrar det till ett ifrågasättande av den nuvarande samhällsmodellen, och utmanar vår utbredda moraliska likgiltighet, vilket även visar att föreställningen om att sträva efter lycka är en individuell angelägenhet är grundat på en grov missuppfattning, vilket är en motsägelse i uppfattningen av oss själva som vi aldrig kan närma oss om vi fjärmar oss från andras olycksöden. Vad som enligt min mening ligger bakom dagens ojämlikhet är att marknadsintressena i stor utsträckning frigörs från de institutioner som står för den etiska övervakningen och kontrollen, vilket gör företagsprojekten immuna mot andra värden än vinstmaximering. Vad som krävs är att vi utvidgar förståelsen av ojämlikhet bortom den snäva och vilseledande uppfattningen om att det endast handlar om inkomst per person, till att handla om fattigdom som resulterar i social sårbarhet, förnedring och förödmjukelse. Det är dessa faktorer som bidrar till exkludering och social uteslutning som formar attityder och beteenden, vilket får vittgående och katastrofala konsekvenser i ett samhälle baserat på konkurrens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar